Opatření k řešení dlouhodbě komplikované situace v Tuhnicích, v okolí Charkovské ulice – Karlovarská občanská alternativa

Opatření k řešení dlouhodbě komplikované situace v Tuhnicích, v okolí Charkovské ulice

Současná situace pro nás bohužel není novinkou a řešíme jí aktivně druhým rokem. K eliminaci negativního chování některých obyvatel ubytovny v Charkovské, zejména dětí a mládeže máme omezené nástroje, navíc chování některých jedinců je rec idivní, aniž by byla účinná i represe. Po prvních stížnostech jsme tuto oblast vybavili novým kamerovým bodem v rámci městského systému a dostali tak oblast pod pravidelný dohled.

Velitel městské policie svolal jednání s petenty na základě podané petice v létě 2017 za účasti zástupců městské policie a Obvodního oddělení PČR Město, které proběhlo 21.8.2017. Zde byla domluvena konkrétní opatření a občanům byly rovněž vysvětleny zákonné možnosti obou složek. Rovněž byl projednán dopad novely zákona o sociálním bydlení s ohledem na situaci v Charkovské ulici. Vedle kontrolní činnosti obou policií a asistentů prevence kriminality (APK), strážník s odpovědností za svěřený úsek pravidelně v týdenním intervalu osobně kontaktuje zástupce občanů. Se závěry jednání jsem byl seznámen, stejně jako náměstek hejtmanky pro sociální oblast.

Na jednání s náměstkem hejtmanky Petrem Kubisem byla prodiskutována zákonodárná iniciativa kraje v oblasti sociálního bydlení a zneužívání doplatků na bydlení. Z diskuse zástupců samospráv v jiných městech je zřejmé, že problémy tohoto typu naše města trápí. Například radní města Kladna jednomyslně schválili v srpnu návrh na podání žádosti o vydání opatření obecné povahy, kterým budou identifikována místa se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích jevů ve městě. Cílem je pak využít co největší územní rozsah, aby nedocházelo k přesouvání problému. Kladno se aktuálně potýká s problémy tohoto druhu nejen u objektů „ubytoven“ (mnohdy i zde funguje klasické nájemní bydlení jako v Charkovské 10), ale i u SVJ, kde se podaří podnikatelům odkoupit několik bytových jednotek. Je to jasný signál vyslaný zákonodárcům. Vyhlášení sociálně vyloučené lokality (SVL) k řešení situace nepřispějeme, naopak ponese to s sebou důsledky negativní – dotkne se vše bez rozdílu a příspěvek na bydlení nebude vyplácen ani bezproblémovým obyvatelům. V Tuhnicích pak vyhlášením SVL dramaticky poklesne plošně cena všech nemovitostí, což je dramatická nevýhoda pro všechny vlastníky/obyvatele.

Na základě iniciativy petentů směrem ke kraji, proběhlo dne 4.10.2017 místní šetření za účasti zástupců Karlovarského kraje, Městské policie K. Vary a PČR. Závěrem schůzky bylo výše uvedené konstatování, zhodnocení opatření ze strany obou policií a shoda na dalším společném jednání se zástupci společnosti Bydlení Charkovská.

Na podzim 2017 jsem svolal jednání s jednatelem společnosti vlastnící nemovitost Charkovská 10 s cílem řešit dále neuspokojivou situaci. Dle dohody společnost umožnila bezplatný pronájem prostor pro vytvoření nízkoprahového zařízení, které provozuje od ledna 2018 Armáda spásy v Karlových Varech. Tato služba má být od roku 2019 zajišťována každý všední den jako v Drahovicích. Město Karlovy Vary podpořilo požadavek AS o navýšení úvazku pro tuto službu.

Generační disproporce v této lokalitě je patrná z následující tabulky:

Ulice celkem do 15 let nad 70 let děti v % senioři v %
Krymská/Charkovská 849 99 252 12% 30%
Bytový dům Charkovská 10 263 104 5 40% 2%

Městská policie v průběhu roku 2018 podala dvě dotační žádosti na Úřad práce v Karlových Varech. Cílem bylo zajistit službu APK (asistenti prevence kriminality), kteří od poloviny roku mají služby v lokalitě Charkovská, což přináší dílčí úspěchy. Po naplnění tabulkových stavů APK, bude tato služba zajišťována ještě s vyšší intenzitou. Svolal jsem také další jednání s vlastníkem nemovitosti a požádal ho o taková interní opatření v rámci provozu ubytovny, aby negativní chování jedinců eliminovala.

Problematické soužití

Soužití obyvatel Tuhnic s obyvateli bytového domu Charkovská 10 vnímáme jako problematické. Město bohužel nerozhoduje o tom, zda na sídlišti vznikne bytový dům určený pro sociálně slabé (nejedná se o ubytovnu), který podnikatel koupí za účelem zisku plynoucího z úhrady vysokého nájemného dotovaného státem formou příspěvků a doplatků na bydlení. To trápí už mnoho let většinu měst a je to důsledek špatné legislativy. Je nutné říct, že města jsou často kritizována za něco, co nemohou v tržním prostředí s pokřivenou legislativou bezprostředně řešit. Legislativa se bohužel nelepší, místo účinných opatření další opatření nesystémová a nic neřešící. Pravděpodobně tak dopadne i snaha zavádět opatření obecné povahy, které už některá města začala uplatňovat. Přitom neprošla novela zákona o sociálním bydlení v požadovaném rozsahu a bohužel nedošlo ani k zastropování uvedených příspěvků, takže obchod s chudobou kvete dál. Zmíněné opatření, které město vyhlásí na části území má sice za následek ukončení vyplácení příspěvku na bydlení, ale neplatí retroaktivně. Dotýká se tedy pouze nových nájemníků.

Město se snaží v rámci svých legálních možností situaci v Charkovské kontinuálně řešit, byť se jedná o dílčí kroky ve snaze eliminovat negativní dopady soužití problémové komunity lidí s majoritou.

Petr Kulhánek