25. května je den, kdy bude spuštěna první emise VARY°Voucher, slevového voucheru poskytujícího hostu finanční bonus v určité výši závislé na délce a charakteru pobytu. Pokud se vše stihne v naplánovaném termínu, bude tento projekt připravený městským Infocentrem první svého druhu v republice a s ním spojená kampaň může nastartovat zájem o Karlovy Vary a západočeské lázně.
Již na mimořádném městském zastupitelstvu na konci dubna upozorňovali na časovou naléhavost problému zastupitelé za KOA Petr Kulhánek a Vlastimil Lepík, který k tomu tehdy doslova uvedl: „Lázeňských měst je v České republice řada a kdo dřív přijde, ten dřív mele…“
Češi jsou jedni z nejčastějších karlovarských klientů
Se zajímavým příspěvkem vystoupil na zmíňovaném zastupitelstvu i Jaroslav Sára, zakladatel a provozovatel LH Prezident. V něm mimo jiné uvedl, že karlovarští hoteliéři a provozovatelé lázeňských zařízení se zřejmě rozdělili na dvě skupiny: na ty, co si rychle spočítali, že je nejjednodušší lidi vyhodit a jednoduše zavřít, protože tím tak přijdou o nejméně peněz, a pak na ty, kteří se rozhodli s nastálou situací bojovat. „Bojovat za svoje zaměstnance, za svoje obchodní partnery a i za to, aby tradiční lázeňské město Karlovy Vary přežilo i tuto těžkou dobu,“ uvedl Sára a vyjádřil podporu chystanému projektu VARY°Voucher.
Dále zmínil, že nemůžu souhlasit s tím, že by snad Karlovy Vary byly pro českou klientelu nezajímavé nebo nedostupné. Český klient je naopak jeden z nejčastějších klientů v Karlových Varech: téměř ¼ odléčených klientů v karlovarských sanatoriích jsou Češi.
Jeho slova nepřímo potvrdil i Jan Kronika, předseda krajské sekce AHR. Ten na následujícim květnovém zastupitelstvu uvedl, že karlovarští hoteliéři se už dávno na českou klientelu soustředí. „Není to tedy tak, že nám odjela ruská a německá klientela, jsou zavřené hranice a my hurá, vrhneme se na českou klientelu. My nerozdělujeme klientelu na zahraniční a na českou,“ řekl.
Voucher může mít i druhou emisi
Josef Dlohoš, ředitel karlovarského Infocentra, vnímá tuto aktivitu jako jeden z prostředků k tomu, aby se do Karlových Varů vrátili hosté a rozhýbala se tak i celá ekonomika. „Od části hoteliérů máme navíc přislíbeno, že pokud bude tento projekt úspěšný, zůstanou u něj a budou tuto slevu poskytovat hostům napřímo, bez nároku na refundaci,“ uvedl k tomu.
Osobně očekává velký úspěch voucherů. „V první vlně jich bude vydaných 3500 a připravuje se i jejich druhá emise,“ upřesnil Dlohoš.
Není bez zajímavosti, že systém voucherů je sice ošetřen tak, že na každého jedince je možné vygenerovat jen jeden voucher, to ale nebrání tomu, aby si jeden vygeneroval například manžel a následně pak druhý do jiného hotelu manželka (a oba pro sebe i pro celou rodinu).
Město podpoří restart lázeňství a cestovního ruchu
7. května na dalším mimořádném městském zastupitelstvu karlovarští zastupitelé schválili program na podporu cestovního ruchu a lázeňství. Bylo přijato usnesení, podle kterého město na jednotlivé podpůrné aktivity vyčlení 50 milionů korun.
Karlovy Vary a „křížkaři“
V čase, kdy se na karlovarském městském zastupitelstvu teprve projednávala podpora slevového voucheru, už například první hotely ve Františkových Lázních nebo v lázních Teplice přijímaly první nové hosty. Jednalo se však povětšinou o „křížkaře“, tedy o hosty využívající pobyt hrazený z veřejného zdravotního pojištění. V Karlových Varech je však situace poněkud odlišná.
„60-70% hostů tvoří zahraniční klientela a zhruba jen ¼ z té zbylé části tvoří křížkaři,“ uvedl k tomu Josef Dlohoš. V Karlových Varech jsou pak asi 4 zařízení, co nadále přijímají „křížkaře“. Města jako například Jáchymov nebo Františkovy Lázně se na ně specializují mnohem víc.
Navíc získání „licence“ od zdravotní pojišťovny trvá v řádech měsíců. „I pokud by se nějaké karlovarské zařízení rozhodlo jít touto cestou, bylo by to zřejmě až na příští sezónu,“ uzavřel Dlohoš.
Autor: Petr Slezák