Podél Ohře povede stezka až do Stráže

Odhadem do roku 2030 by mohla být dokončena krajská páteřní cyklostezka z Karlových Varů do Ústeckého kraje. Trasa směrem na severní Čechy je jasná. Povede přes Dalovice, Dubinu, Kyselku, Velichov a Stráž nad Ohří až do Lužného, který už leží v sousedním regionu.

Podle krajského radního pro regionální rozvoj Josefa Janů je zpracovaná studie na celých zbývajících 35 kilometrů. „Zhruba tříkilometrový úsek mezi Karlovými Vary a Všeborovicemi má vydané takzvané územní rozhodnutí, přibližně pětikilometrový úsek Všeborovice – Šemnice má vydané stavební povolení do prosince 2018,“ přiblížil radní. Příprava posledně jmenované trasy závisí na penězích. Pokud s tím budou krajští zastupitelé souhlasit, v červnu by je mohli poslat z přebytku hospodaření loňského roku.

Hlavní je zajistit peníze

Starosta Šemnice Vladislav Tůma neočekává, že v případě stavby této části nastanou nějaké komplikace. „Je to krátký úsek a celé je to o penězích. Doufám, že je zastupitelé najdou,“ přál si. Podle Josefa Janů je dokončení části mezi Karlovými Vary a Šemnicí otázkou jednotek roků. Obce, které leží dál po proudu Ohře, už s trasou také počítají. „Přibližně 27kilometrový úsek cyklostezky od Šemnice po hranici kraje zapracovávají do svých územních plánů,“ upřesnil radní. O pokračování páteřní trasy by hodně stáli například v Kyselce, která se díky postupné obnově areálu bývalých lázní, nově otevřené naučné stezce a Muzeu Mattoni stává velmi vyhledávaným turistickým cílem. „Cyklostezka je jedna ze základních věcí, které nás trošku trápí, protože cyklistický provoz je veliký a po silnici to není úplně ideální,“ konstatoval starosta Aleš Labík.

Začnou vyhledávat

Kyselka má zatím připravené takzvané vyhledávací studie od Dubiny, kde začíná její katastr. První etapou byla ta k Radošovskému mostu, loni se k ní přidala ještě od Radošovského mostu až k Velichovu. „Vím, že starosta Šemnice a starostka Velichova jsou na tom s vyhledávacími studiemi stejně. Z tohoto pohledu jsme na cyklostezku připravení. Je to ale ještě dost daleko do samotné stavby, protože to bude asi do značné míry finančně náročné,“ uvedl Aleš Labík. Příští rok se ale Kyselka pustí do projektových prací, aby vytipovala úseky, které zvládne postavit z vlastních peněz, anebo byla připravená na případné dotace. Josef Janů odhadl, že jeden kilometr cyklostezky vyjde kolem pěti milionů, celá trasa spolkne zhruba 175 milionů korun. V úvahu by podle něj přicházely dotace z několika programů. Například ty z Integrovaného regionálního operačního programu, krajské příspěvky pro obce, peníze ze Státního programu dopravní infrastruktury, programu 2020 Lesů ČR, vládního Restartu či Ministerstva pro místní rozvoj na doplnění infrastruktury. S úsekem Karlovy Vary – Všeborovice by zase mohl pomoci takzvaný Integrovaný plán rozvoje území. „Ta možnost tam je. Zástupci kraje o tom už s námi několikrát jednali. Řekli jsme, že poskytneme součinnost, nicméně kraj může žádat až ve chvíli, kdy bude mít akci investičně připravenou,“ uvedl primátor Petr Kulhánek.

MF Dnes – Karlovarský – 9.5.2018
Autor: Jana Plechatá. redaktorka MF DNES